Milované kancelárie

Pre niektorých ľudí a v určitých situáciách je práca na diaľku fantastická. Kancelária však bude hrať dôležitú úlohu aj v budúcnosti ako nositeľ kultúry, centrum a miesto, kde sa odráža imidž a hodnoty organizácie.

Počas pandémie boli spochybnené mnohé pracovné rutiny, v neposlednom rade kancelária ako taká. Takmer cez noc sa videostretnutia stali súčasťou každodenného života. Zamestnanci z kancelárií na celom svete sa začali pýtať, prečo vôbec musia chodiť do kancelárie. Písanie e-mailov, používanie Excelu, PowerPointu či Wordu, telefonovanie, čítanie správ – to všetko sú veci, ktoré môžete robiť z domu.

Ale ako sa pandémia vliekla, situácia sa začala meniť. Dokonca aj zamestnávatelia, ktorí sa tešili na zníženie svojich režijných nákladov a na pracovnú silu, ktorá by mohla byť umiestnená kdekoľvek na svete, začali vidieť nevýhody. Je ťažšie byť inovatívny, ak sa nikdy nestretnete osobne. Nekonajú sa žiadne neformálne stretnutia pri automate na kávu, v lounge alebo na obede. Kancelárie sú dôležitejšie, ako sa doteraz myslelo. Očakávaná smrť kancelárií bola značne zveličená.

V prieskume spoločnosti Axiom Insight boli pracovníci kancelárií vo Švédsku, Dánsku a Fínsku požiadaní o ich názor na kanceláriu. Záver bol jasný. Kancelária tu zostane. Kancelária pre mnohých ľudí predstavuje príležitosť na sociálnu interakciu a miesto na stretnutie s novými priateľmi. Až 62 percent opýtaných uvádza, že najdôležitejšou črtou kancelárie sú ich kolegovia. Deväť z desiatich severských administratívnych pracovníkov je v kancelárii aspoň polovicu pracovného týždňa.

To isté platí pre zvyšok sveta. Štúdia od The Economist pre Aruby zistila, že schopnosť vybrať si pracovné miesto je dôležitým faktorom toho, ako ste kreatívny. V tej istej štúdii 42 percent respondentov uviedlo, že sú produktívnejší, keď majú ľahký prístup k schopnostiam a  a know-how iných. Je naozaj prínosné, ak môžete požiadať svojich kolegov o radu.

Hoci digitálna komunikácia prešla dlhú cestu, fyzické stretnutia sú stále kľúčové pre pestovanie silnej kultúry, rozvíjanie vzťahov a tvorbu zanietenia.

Ďalšou výhodou kancelárie je prijímanie nových zamestnancov. Každý, kto prišiel na nové pracovisko, vie, aké je to ťažké. Nové tváre a mená, nové úlohy, spoznávanie firmy a získavanie prehľadu o tom, kto, čo robí. Toto všetko je dvakrát ťažšie, keď sa to deje diaľkovo. Výskumná štúdia z University of East London zistila, že úspešnému náboru nových zamestnancov napomáha „významné množstvo ľudských stretnutí“ – čo je v kancelárii oveľa jednoduchšie.

Tiež sa ukázalo, že niektorí zamestnanci majú pocit, že práca z domu je lepšou alternatívou, v prípade, ak má ich kancelária nedostatky. Ak v nej chýba priestor na prácu s vysokou mierou koncentrácie, zasadacie miestnosti či digitálne zasadacie miestnosti podporujúce aktivity, ktoré vykonávate. Vaši zamestnanci budú chcieť pracovať v kancelárii, ktorá je dobre naplánovaná a podporuje aktivity a spôsoby práce vašej organizácie. A stojí za to pripomenúť, že to, čo môže byť pozitívne pre jednotlivého zamestnanca, môže byť negatívne pre organizáciu ako celok. Zamestnanec môže mať pocit, že si môže rovnako ľahko odškrtnúť svoj zoznam úloh aj doma, ale tímu ako celku budú chýbať inovácie, riešenie problémov a kreatívne spontánne stretnutia.

Zmenené pracovné modely a nové spôsoby práce v hybridnom svete kladú na pracovisko nové požiadavky. Kancelária musí byť hodnotným, atraktívnym a udržateľným miestom, kde sa ľudia cítia dobre, kde sa im darí a kde majú možnosť podávať čo najlepší výkon. Je čoraz dôležitejšie nielen udržať si zamestnancov, ale aj prilákať nových.

A nakoniec, váš manažér si vás a vašu prácu viac všíma, keď ste v kancelárii. Vyplýva to zo štúdie, ktorú vykonal Envoy. Až 96 percent manažérov v USA priznáva, že venujú väčšiu pozornosť úsiliu svojich zamestnancov, ak sú v kancelárii.

PODPORA PRE NÁVRH PRACOVNÉHO PROSTREDIA

Analýza pracovného prostredia pomáha zmapovať a analyzovať potreby a pracovné postupy predtým, ako je navrhnutá nová kancelária. Prostredníctvom konkrétnych nástrojov a workshopov je personál zaangažovaný vďaka účasti na procese zmeny. Na základe výsledkov sú stanovené odporúčania, ktoré berú do úvahy zadanie, usporiadanie priestoru a pracovné postupy. O našej analýze Next Office® sa dozviete tu. O našej analýze Next Office® sa dozviete tu.

"Pre mnohých ľudí znamená kancelária sociálnu interakciu a miesto na stretnutie s novými priateľmi."