Sídlo spoločnosti Tomra Systems ASA, najväčšieho výrobcu úložných systémov pre nádoby na nápoje, sa nachádza v meste Asker na okraji mesta Oslo. Od svojho založenia v roku 1972 sa spoločnosť Tomra dramaticky rozrástla a v súčasnosti má na svetovom trhu podiel viac ako 70%. V roku 2018 začali byť spoločnosti priestory v sídle Asker malé a rozhodla sa uvažovať novým spôsobom a mala možnosť inovatívne prispôsobila tomuto významnému rastu. Pomohla jej pri tom spoločnosť Kinnarps a ich Next Office koncept, ktorý pomáha firmám navrhovať dokonalú kanceláriu.
„Pri premýšľaní, ako najlepšie využiť priestor, ktorý sme mali k dispozícii, sme potrebovali pomoc. Zistili sme, že je skutočne užitočné spolupracovať s ľuďmi, ktorí sa nás opýtajú na problematické body a poskytnú nám nový pohľad na to, ako by sme mohli čo najlepšie využiť našu budovu. A Next Office sa ukázal byť vynikajúcou cestou,“ hovorí Technický manažér mechanického dizajnu, Kristian Hovde.
Vytvorenie inovatívnej a efektívnej kancelárie nie je iba projektom interiérového dizajnu, je to projekt zmeny. Kancelárske priestory sa musia prispôsobiť ľuďom, ktorí v nich pracujú, a musia tiež odrážať víziu spoločnosti. Náš expert na Next Office, Kenneth Tveito, verí, že je dôležité dobre porozumieť tomu, čo chcete prostredníctvom nových kancelárskych priestorov dosiahnuť:
„Klient chcel pomôcť pri nastavení nového spôsobu premýšlania a pri budovaní agilnej kancelárie budúcnosti. Chceli, aby bolo celé oddelenie výskumu a vývoja umiestnené v jednej oblasti na jednom poschodí - predtým boli na rôznych miestach v rámci budovy. Jednou z hlavných požiadaviek bolo vytvoriť prostredie, ktoré podporí spoluprácu a efektívnu komunikáciu. To bolo hlavným aspektom pri tvorbe pôdorysov a pri výbere farieb a dizajnu,“ hovorí.
Analýza pracovného prostredia pomáha zmapovať a analyzovať potreby a pracovné postupy predtým, ako je navrhnutá nová kancelária. Prostredníctvom konkrétnych nástrojov a workshopov je personál zaangažovaný vďaka účasti na procese zmeny. Na základe výsledkov sú stanovené odporúčania, ktoré berú do úvahy zadanie, usporiadanie priestoru a pracovné postupy. O našej analýze Next Office® sa dozviete tu. O našej analýze Next Office® sa dozviete tu.
Wendy Helen Rosenlund je projektovou a finančnou manažérkou v spoločnosti Kinnarps. Bola zodpovedná za rekonštrukciu nových kancelárskych priestorov spoločnosti Tomra. Posledných šesť mesiacov pracovala na čiastočný úväzok priamo v priestoroch spoločnosti Tomra a mohla tak dozerať na dokončenie rekonštrukcie a podporiť zamestnancov počas zmeny, ktorou prechádzali:
„Tento proces fungoval už od začiatku naozaj dobre. Spoločnosť Tomra včas zapojila všetkých svojich zamestnancov a vypočula si ich preferencie a požiadavky. Keď sa do procesu rozhodovania zapoja všetci, je pre nich jednoduchšie prispôsobiť sa a začať využívať nové priestory a vybavenie. Po šiestich mesiacoch vykonáme ďalšiu analýzu s cieľom zistiť, čo funguje a čo by sa mohlo zlepšiť, aby zamestnanci mohli robiť svoju prácu najlepším možným spôsobom,“ hovorí.
Prvou úlohou bolo zrekonštruovať staré výrobné zariadenie o rozlohe 1 200 m² na druhom poschodí. Cieľom bolo zlepšiť spoluprácu medzi oddeleniami a vytvoriť lepšie pracovné podmienky z hľadiska svetla, zvuku a vzduchu. Nové priestory boli pripravené na použitie v januári 2019. Výsledkom je viacero pracovných zón a staníc, konferenčných miestností, tvorivých priestorov a veľmi obľúbenej kaviarenskej časti - a farebná schéma prechádzajúca od svetlých a zábavných po pokojnejšie a neutrálnejšie zóny.
„Predtým, ako sme začali, mali sme k dispozícii 75 pracovných staníc. Po rekonštrukcii ich bolo 107 - plus niekoľko konferenčných miestností a spoločenských priestorov. Myslím si, že bolo veľmi odvážne, že v Tomra zvolili taký farebný kancelársky dizajn. Pracovisko je tak atraktívnejšie pre ženy, aj mužov,“ hovorí Wendy Helen Rosenlund.
„Architekt stojaci za pôdorysom, ktorý bol vyvinutý pre spoločnosť Tomra, Camilla Skjønhaug zo spoločnosti In Front Design, je odborníčkou na prechod od teoretických výsledkov po skutočné rozloženie priestoru a má bohaté vedomosti o práci založenej na aktivite. Tomra si vybrala hybridné ABW riešenie (ABW = práca založená na aktivite), ktoré bolo založené na zisteniach z Next Office analýzy. To dokazuje, aké dôležité je počúvať klienta a identifikovať jeho požiadavky. Každá organizácia je jedinečná a vyžaduje si jedinečné riešenia a mohla tak pre ňu byť vytvorná perfektná kancelária - čo je tiež základným princípom Next Office.“
Chceli sme vytvoriť rokovaciu miestnosť, ktorá bola inšpiratívna aj motivačná. Našim cieľom bolo povzbudiť kreativitu a dialóg. Interiérový dizajn, ktorý je flexibilný a umožňuje zamestnancom ľahko vykonávať zmeny a prispôsobovať priestor na spoluprácu. Výsledkom bola konferenčná miestnosť pre malé skupiny, prostredie pre spontánne, ako aj plánované stretnutia - rýchle rozhovory alebo telefonické hovory. Miestnosť je tiež navrhnutá tak, aby ju ľudia mohli využívať na súkromné konverzácie, prezentácie alebo videokonferencie bez toho, aby boli vyrušovaní.
V kreatívnej zóne sme kombinovali množstvo rôznych štýlov a interiérový dizajn obsahuje rozličné produkty a riešenia, ktoré majú rôznu funkčnosť a štýly, ale ktoré boli zároveň vyberané takým spôsobom, aby vykazovali jednotný vzhľad. Tu sme sa viac pohrali s výberom produktov, so snahou podporiť kreativitu a inovatívnosť. Farby a tvary sú kombinované inšpiratívnym spôsobom a interiérový dizajn je agilný. Je to priestor určený na krátke stretnutia a rozhovory s kolegami.
Je dôležité vytvoriť prostredie pre sústredenie, miesto, kde môžu ľudia nerušene pracovať. K dispozícii je samostatný pracovný priestor pre tých, ktorí uprednostňujú súkromný priestor, kde sa môžu sústrediť a byť sami so sebou. Keď sa tu niekto rozhodne pracovať, jeho kolegovia vedia, že ho nesmú narušiť. Cieľom je poskytnúť ľuďom prostredie, v ktorom sa môžu sústrediť na svoju prácu bez toho, aby boli vyrušovaní. Tu máte súkromie, môžete pracovať samostatne a nerušene telefonovať. Pracovný priestor je navrhnutý ergonomicky, s kvalitnými kancelárskymi stoličkami a pracovnými stolmi, ktoré je možné prispôsobiť každému zamestnancovi, ktorý sa tam rozhodne pracovať.
Toto je spoločenské prostredie, v ktorom sa môžu kolegovia stretnúť pri káve, začať deň s novinami alebo sa v priebehu dňa len tak pozhovárať. Vďaka skvelej atmosfére je lounge obľúbený u mnohých ľudí. Stal sa prirodzeným miestom stretnutí, tak trochu ako hotelové lobby. Je to miesto, kde sa zamestnanci môžu stretávať, riešiť problémy spojené s prácou, socializovať sa či si len poklábosiť. Lounge je tiež ideálnym miestom pre kontrolu e-mailov alebo vyčistenie hlavy.
„Teší ma kombinácia skupinovej miestnosti a malej oddychovej miestnosti. Sme presvedčení, že je nevyhnutné mať k dispozícii miesto na prestávku, aby každý, kto sa potrebuje skryť v kúte a nerušene pracovať našiel svoje miesto. Zasadacie miestnosti sú tiež obľúbené a kombinácia použitia farieb a vytvorenia nového pracovného prostredia bola prijatá skutočne pozitívne.
V súčasnosti Tomra plánuje začať s prácami na rekonštrukcii prvého poschodia, opäť za pomoci Kinnarps a Next Office. A proces sa začne odznova, s novými analýzami a plánmi, aby sa splnili individuálne požiadavky dotknutých zamestnancov a oddelení. Nachádzať sa tu budú špeciálne upravené kancelárske priestory navrhnuté pre rôzne oddelenia – všetky s novým vzhľadom Tomra.
Kristian Hovde z Tomry je nadšený z nových priestorov a procesu, v ktorom boli vytvorené.
„Priestory sú skutočne flexibilné a máme dostatok priestoru na to, aby sme sa prispôsobili požiadavkám budúcnosti. Sme v dokonalej pozícii, aby sme mohli pracovať efektívnejšie a máme väčšiu celkovú kapacitu, ako predtým,“ hovorí.
Teší sa na opätovnú spoluprácu s Kinnarps a Next Office pri rekonštrukcii prvého poschodia:
„Dokončili sme rekonštrukciu prvej časti budovy a začíname s ďalšou. Dúfame, že si odnesieme mnohé ponaučenia, aj z tejto fázy projektu, a uvedomujeme si, že ostatné oddelenia majú odlišné požiadavky, ktoré by nevyhovovali usporiadaniu a riešeniam, ktoré sme použili v predchádzajucej fáze projektu. Ale môžeme použiť to najlepšie, z tejto etapy projektu pre zvyšok rekonštrukcie!“