Názov zvolený pre novú školu v samosprávnom kraji Hjo nastavuje vysokú latku. Estrid Ericson, ktorá žila v Hjo, založila v 20. rokoch minulého storočia spoločnosť Svenskt Tenn, ktorá sa zaoberala dekoráciou interiérov. Jej prelomové myšlienky o pozitívnom vplyve dobrého dizajnu na ľudí výrazne ovplyvnili aj interiér školy. „Okamžite si všimnete, ako naši študenti a zamestnanci radi trávia čas v tomto flexibilnom, stimulujúcom a dlhodobo udržateľnom prostredí,“ hovorí riaditeľka školy Susanne Appelberg.
Krok od revolučných myšlienok Estrid Ericson o interiérovom dizajne k moderným požiadavkám na vzdelávacie priestory je kratší, než by ste si mysleli. V podstate ide o investovanie do veličín ako je kvalita, kreativita, individualita, funkčnosť – a krása.
Estrid Ericson vyrastala v Hjo, navštevovala strednú školu v Štokholme a potom nejaký čas pracovala ako učiteľka umenia vo svojom rodnom meste. V roku 1924 založila Svenskt Tenn a spolupracovala s dizajnérom Josefom Frankom na vývoji úplne nového štýlu interiérového dizajnu s farbami, vzormi a tvarmi charakterizovanými eleganciou a teplom, krásou a funkčnosťou.
Podarilo sa nám vytvoriť priestory so základnou témou, ktorá odráža víziu školy a pomáha nám realizovať našu filozofiu vzdelávania zameranú na študentov. Holistický prístup k dizajnu interiéru bol pre nás nesmierne dôležitý a pomohol nám splniť naše požiadavky ohľadom kvality.
Škola Estrid Ericson sa nachádza na okraji mesta Hjo, v blízkosti lesov a údolia rovnomennej rieky. V areáli školy sa nachádza veľké detské ihrisko. Skutočnosť, že sa samospráva rozhodla postaviť novú školu a nie rozširovať existujúcu, umožnila starostlivo všetko premyslieť od základov, urobiť „všetko správne od začiatku“, ako hovorí Susanne Appelberg. „Bol to dlhý proces charakterizovaný úzkou spoluprácou všetkých účastníkov, s obzvlášť silnou podporou a nasadením učiteľského zboru. Neustála podpora, ktorú sme dostali od Svenskt Tenn, bola tiež úžasná a dôležitá,“ hovorí.
Vplyv Estrid Ericson je okamžite zrejmý na architektonickom dizajne, výbere materiálov a rôznych ikonických nadrozmerných prvkov, ako je napríklad slávny slon od Svenskta Tenna a nemenej známa knižná zarážka Alfa Omega, v exteriéri aj na fasáde budovy.


V interiéri je duch Estrid Ericson ešte zreteľnejší vďaka zaobleným organickým tvarom, klasickými potlačiam, nádherným farbám a materiálom príjemným na dotyk, nadčasovému štýlu a dizajnu interiéru, ktorý umožňuje meniť jeho funkcie. Jednoduché a elegantné, a zároveň príjemné riešenie plné farebnosti. Všetko je založené na súčasných poznatkoch výskumu, ktorý hovorí o tom, ako fyzické prostredie a spôsob, akým je navrhnuté, ovplyvňuje pohodu a výkon ľudí – v tomto prípade študentov a zamestnancov.
„Kinnarps prišiel na palubu v ranom štádiu a začal pracovať s projektovou skupinou, zloženej z vedúcich škôl a školských vývojárov. Neskôr sa stretol aj s učiteľským zborom, aby si vypočul ich názory a nápady,“ hovorí Susanne Appelberg. Zdôrazňuje dôležitosť spoločnosti Kinnarps ako odborníka na vzdelávacie prostredie, zástancu najnovších výskumov a poskytovateľa celkových riešení.
Kinnarps má mimoriadne holistický prístup. Spoločnosť rozumie tomu, čo musí škola spĺňať, a dokáže analyzovať naše potreby. Sú skutočnými odborníkmi na interiérový dizajn a nábytok. Sú tiež dobrými konzultantmi a navrhli nám také riešenia, na ktoré by sme sami nikdy nepomysleli.
Krajčírska dielňa bola vybavená stoličkami Xact, ktoré okrem výškového nastavenia umožňujú aj nastavenie hĺbky sedu, čím je zaručená ergonomická poloha pre každého bez ohľadu na výšku či vek.
Koncept kľúčových slov školy Estrid Ericson – udržateľnosť, pohyb a literatúra – udávajú smer aj v interiérovom dizajne. Koncept pohybu sa odráža nielen v objektoch ako sú výškovo nastaviteľné stoly, stoly rôznych výšok, ohybné taburetky, beanbagy a lopty na sedenie, ale aj vo výbere ľahkého, mobilného nábytku a celkovej rozmanitosti a flexibility v interiérovom dizajne, ktorého hlavným motívom je komplexný ergonomický prístup. V celej budove sa opakujú prvky ako paravány pre vytvorenie súkromia a stmievateľné osvetlenie. „To tiež súvisí s kvalitou a komplexným prístupom k udržateľnosti, o ktorom som už hovorila. Nesmieme zabúdať, že naše priestory a nábytok musia vydržať používanie aktívnymi a energickými deťmi, pretože to je ich prirodzenosť,“ povedala Susanne Appelberg.
Udržateľnosť vidíme v niekoľkých rôznych perspektívach. Školy by mali byť v prvom rade výchovne, sociálne a fyzicky udržateľné a prispôsobené potrebám študentov a zamestnancov. Investovali sme aj do ekonomicky udržateľného interiérového dizajnu, t. j. do kvalitných interiérov, ktoré nám budú slúžiť dlho, pretože vydržia náročné používanie a dajú sa v prípade potreby zrenovovať a osviežiť.





A v neposlednom rade literatúra. V centre školy je knižnica – príjemný, útulný priestor určený na čítanie, inšpirovaný obývacou izbou samotnej Estrid Ericson, pre ktorú boli knihy prirodzenou súčasťou dekorácií. Priestor knižnice je otvorený, zariadený v teplých odtieňoch zelenej a zariadený drevenými povrchmi. Sú tu útulné, odľahlé miesta s vysokými tieniacimi paravánmi, ako aj písacie stoly pre rôzne školské úlohy.
„Toto je pravdepodobne najlepšia školská knižnica, akú som kedy videla; sme na to neskutočne hrdí. Chceli sme, aby bola bijúcim srdcom školy, miestom, ku ktorému vás to prirodzene ťahá, a ktoré pôsobí prívetivo, inšpiratívne a zároveň pokojne,“ vysvetľuje Susanne Appelberg.
Na záver dodáva: „Výber mena Estrid Ericson pre našu školu je samozrejme niečo, čo musíme naplniť, ale je to skvelý zdroj inšpirácie. Je vzorom v mnohých ohľadoch, nielen ako ikona interiérového dizajnu, ale aj ako odvážna a silná žena, ktorá sa odvážila nasledovať svoje sny. Verím, že sme vytvorili vzdelávací priestor, ktorý vysiela túto správu všetkým našim študentom.“