DIZAJN KANCELÁRIÍ PRE ZDRAVIE, KREATIVITU A PRODUKTIVITU

Zdá sa, že mnohí zamestnávatelia si myslia, že na vytvorenie dizajnového pracovného prostredia postačí zariadiť kanceláriu niekoľkými dizajnérskymi stoličkami. Ale nepochopili silu dizajnu. V Kinnarps Trend Reporte č. 1 (Trend 4 - Od vonkajšieho dizajnu k dizajn mysleniu) sa môžete dozvedieť viac o tom, ako dobre premyslené pracovné prostredie vplýva na spokojnosť v práci, kreativitu, produktivitu a zdravie.

 

V MINULOSTI BOLA JEDINOU VÁŠŇOU PRI PLÁNOVANÍ KANCELÁRIÍ FUNKČNOSŤ

Dizajn a estetika sú tradične považované skôr za hodvábnu kravatu a nadbytočné ozdoby získané v prípade prebytku peňazí. Výskum nám však teraz ukazuje, že sme dizajnom pracoviska ovplyvnení v oveľa väčšej miere, než sme si predtým mysleli. Existuje dokonca veľká súvislosť medzi nárastom počtu dní práceneschopnosti a nedostatočnou úvahou o dizajne kancelárie.

Výskum z Ohio State University a Národného ústavu duševného zdravia v USA ukázal, že ľudia pociťujú väčší stres, ak pracovné prostredie nebolo navrhnuté vhodným spôsobom.

Štúdia porovnávala renovované budovy s premysleným dizajnom s budovami, ktoré boli zle navrhnuté. Tí, ktorí pracovali v starších prostrediach so slabým dizajnom, boli omnoho viac stresovaní, dokonca aj keď neboli v práci. Úroveň stresu bola taká vysoká, že zvyšovala riziko srdcových ochorení.

"Slovo" dizajn "sa vzťahuje na obsiahly koncept - ide o hľadanie riešenia pre daný problém, nie je to len o tom, akou farbou vymaľujeme steny recepcie. Ide o holistický prístup k pracovisku," hovorí Louise Klarsten, Generálna riaditeľka agentúry Colourhouse pre trendy a farby.

JE TO OBZVLÁŠŤ DÔLEŽITÉ ZO ZDRAVOTNÉHO HĽADISKA, PRETOŽE OCHORENIE SPOJENÉ S DUŠEVNÝM ZDRAVÍM JE DNES JEDNÝM Z NAJČASTEJŠÍCH DÔVODOV PRÁCENESCHOPNOSTI.

Eventuálnym dôvodom, prečo nevieme zabrániť novodobým pracovným úrazom a ochoreniam, môže byť práve rýchly prechod z industriálneho veku do doby myšlienkovej ekonomiky, v ktorej je ešte ťažšie zadefinovať pracovné rukavice a ochranné okuliare, zatiaľ čo treba myslieť aj „mäkkšie hodnoty“.

DOBRE NAVHNUTÉ KANCELÁRIE JEDNODUCHO UDDRŽUJÚ ZAMESTNANCOV ZDRAVÝCH.

 

ATRAKTÍVNE PRACOVNÉ PROSTREDIE MÁ TIEŽ ĎALŠIE POZITÍVNE ÚČINKY.

• Zamestnanci, ktorí majú radi svoje pracovisko, sú tiež častejšie spokojní s prácou, ktorú vykonávajú.

 

• Z tých, ktorí hľadali miesto takmer polovica uviedla, že spôsob, akým bola kancelária navrhnutá ovplyvnil to, či dané miesto zobrali alebo nie.

 

• Návrh pracoviska tiež ovplyvňuje naše schopnosti uvažovať tvorivejšie a kriticky.



"Prirodzené svetlo, hladina hluku, teplota a kvalita vzduchu. Tieto faktory majú obrovský vplyv na to, ako produktívne sa cítime a ako sme v kancelárii zaneprázdnení," hovorí Tim Oldman, generálny riaditeľ Leesman Index, ktorý analyzuje pracoviská. 

Ďalším aspektom dizajnu kancelárie je, že pracovné prostredie môže fungovať ako rozšírenie značky spoločnosti.

"Kancelárie budúcnosti a nábytok budú stále dôležitejším faktorom pri vytváraní určitej kultúry," hovorí  Derek Barker, generálny riaditeľ kancelárie dizajnu a architektúry Haskoll. 

Tim Oldman rozmýšľa rovnakým spôsobom:

"Potrebujeme, aby boli zamestnanci na svoje pracovné prostredie hrdí. Pomôže nám pritom otázka, ktorú môžeme položiť sami sebe: Ukázal by som toto miesto hrdo svojej rodine? Je to miesto, kam by som rád priviedol svojich klientov? Hrdosť je dôležitá pre spoločnosť ako celok. Spoločnosť vám dáva lojálnych zamestnancov, ktorí sa snažia reprezentovať vašu značku čo najlepšie.“

KĽÚČOM K ÚSPECHU JE POZTRIEŤ SA NA VEC S NADHĽADOM, NIE IBA NA JEDNOTLIVÉ PRVKY INTERIÉRU, ALE AKO NA CELOK.

Aké sú ciele, smery a kultúra spoločnosti? Ako dizajn pracoviska posilňuje vnútornú a vonkajšiu identitu spoločnosti? Ako sa zamestnanci pohybujú v práci?

"Samotné navrhnutie konkrétnych produktov a interiéru nie je dostačujúce. Musíme kombinovať dizajn s plným pochopením kultúry a cieľov klienta - to je jediný spôsob, ako byť úspešný," hovorí Beata Osiecka, výkonná riaditeľka spoločnosti Kinnarps Polska.

PRIESKUM, KTORÉHO SA ZÚČASTNILO 120 000 ĽUDÍ NAZNAČUJE, ŽE LEN 52 % Z NICH SI MYSLÍ, ŽE ICH PRACOVISKO PODPORUJE PRODUKTIVITU. 

Inými slovami, jednou z veľkých úloh do budúcnosti je vytvoriť prostredie, ktoré stimuluje zamestnancov k tomu, aby využili celý svoj potenciál. To, ako sa to urobí závisí samozrejme na kľúčových činností spoločnosti, ale existuje tiež rada opakujúcich sa modelov bez ohľadu na podnikanie.

"V kanceláriách budúcnosti sa dôraz bude klásť na interakciu, do istej miery na procesy, ale  predovšetkým na interakciu, výrobu a výmenu nápadov. Potom sa treba zamerať na predaj, audit a výskum. Kancelársky priestor musí vyhovovať požiadavkám, ktoré vyžadujú rôzne činnosti, "  hovorí Martin Cook, vedúci skupiny interiérového a grafického dizajnu v spoločnosti BDP vo Veľkej Británii.

– Markus Wilhelmson

Citácia: "Projektovanie samotných produktov a interiérov nie je samo o sebe dostačujúce. Musíme kombinovať prácu na dizajne s plným pochopením kultúry a cieľov klienta.“

– Beata Osiecka, výkonná riaditeľka spoločnosti Kinnarps Polska

VEDELI STE, ŽE ...

... podiel ľudí, ktorí hovoria, že pracovné prostredie je pre ich pohodu v kancelárii dôležité je až 94%, podľa prieskumu Demoskop, ktorý bol vykonaný spoločnosťou Kinnarps na jar v roku 2013.

... podľa toho istého prieskumu je len 1 zo 4 zamestnancov spokojný s pracovným prostredím.

... zamestnanci myslia kreatívnejšie v kancelárii s vysokým stropom. Kancelárie s nízkymi stropmi sú podľa štúdie University of Minnesota vhodnejšie pre kritické a konštruktívne myslenie.

... v 41 poschodovej budove mrakodrapu  DTAC House v Bangkoku je 4500 pracovísk, pre 6000 zamestnancov. Kancelárske priestory boli navrhnuté na základe činnosti zamestnancov, ktoré mali vykonávať. Stále viac a viac ľudí pracuje mimo kanceláriu, čo prináša väčšie požiadavky na flexibilitu kancelárie.

Pre úplnú Správu o trendoch klinite sem