REORGANIZÁCIA PRACOVISKA
BUDÚCNOSŤ KANCELÁRIE A AKO SA NA ŇU MÔŽETE PRIPRAVIŤ
Rovnako ako sa spoločnosť a kultúry v priebehu času menia, mení sa aj náš pohľad na prácu, spôsoby práce a naše pracovné prostredie. Kvôli pandémii COVID-19 bolo veľa zamestnancov prinútených pracovať z domu bez ohľadu na to, či sa pre to rozhodli alebo či na to boli pripravení.
Práca z domu nás prinútila odložiť mnoho našich presvedčení stranou, zvýraznila rozdiely v potrebách, o ktorých sme ani nevedeli, že ich máme, a zároveň priniesla firmám nové príležitosti pre tvorbu skvelých miest na prácu.
Koncept kancelárie sa celkom určite zmenil. Ako vie vaša organizácia čo najjednoduchšie prijať túto zmenu a pripraviť vašu kanceláriu na nové spôsoby práce? Táto „BIELA SPRÁVA“ je iniciatívou zameranou na budúcnosť kancelárií. Pomôže vám nájsť novú rovnováhu medzi domovom a kanceláriou, zabezpečujúc udržateľné a efektívne riešenie, vďaka ktorému bude vaša organizácia aj zamestnanci prosperovať.

Kvôli pandémii COVID-19 bolo veľa zamestnancov nútených pracovať z domu. Môže to byť vnímané aj ako globálny experiment v práci na diaľku a jeho výsledky sa začínajú prejavovať. Vďaka rozhovorom a zozbieraniu poznatkov od profesionálov z celej Európy spoločnosť Kinnarps identifikovala výzvy, potreby a príležitosti, ktoré táto nová realita vytvorila - tie sú teraz prezentované v najnovšom dokumente od našej spoločnosti.
Čo znamená nová realita pre kanceláriu?
Aj keď práca z domu žala rôzne stupne úspechu pre organizácie i jednotlivcov, zdá sa, že aj naďalej bude pretrvávať flexibilnejší prístup k práci samotnej. S tým prichádzajú nové požiadavky na spôsob našej práce a navrhovania kancelárskych priestorov. Ak zamestnanci pracujú na diaľku 2 - 3 dni v týždni, mať k dispozícii osobný pracovný stôl pre každého, nie je pre spoločnosť nákladovo efektívne riešenie. Niektorí zamestnanci prichádzajú do kancelárie za účelom spolupráce a interakcie a iní zas za potrebou sústrediť sa. Navrhovanie pracoviska by preto malo rešpektovať vykonávané činnosti a vytvárať rôzne prostredia.

"Sme presvedčení, že je dôležitejšie ako kedykoľvek predtým analyzovať a zmapovať, ako funguje podnikanie každej spoločnosti a zistiť, ktoré činnosti sa najlepšie vykonávajú v kancelárii a ktoré sa môžu vykonávať na diaľku. Dôležité je pozerať sa vpred a rozvíjať dlhodobú perspektívu. Je nutné sa vzdialiť od plánovania len pre súčasné potreby a začať kanceláriu vnímať ako miesto, ktoré je možné kedykoľvek zmeniť a prispôsobiť. Až potom, keď pochopíte svoje potreby a podmienky, môžete začať so skutočnou zmenou a vytvoríte interiérové riešenie, ktoré podporuje každodenný život zamestnancov a prispieva k obchodnému úspechu. Pracovisko budúcnosti musí byť flexibilné, aby bolo možné ho meniť v súlade s meniacimi sa potrebami.“
Henrik Axell, Workplace Strategist, Kinnarps
Kinnarps vo svojom novom dokumente zdôrazňuje dôležitosť flexibility pri vytváraní kancelárií navrhovaných pre budúcnosť a udržateľnosť, ktoré je možné adaptovať dennodenne, ale aj z dlhodobého hľadiska - nech už je to čokoľvek pre splnenie budúcich potrieb a výziev a na vytvorenie cesty k obchodnému úspechu.
DENNÁ FLEXIBILITA
Niektoré usporiadania meníte v kancelárii každý deň alebo dokonca niekoľkokrát denne. Môže sa jednať o pridanie stoličiek alebo paravánov do zasadacieho priestoru alebo miesto na sedenie pri spolupráci za pracovným stolom vášho kolegu. Môže to byť aj individuálne nastavenie kancelárskej stoličky či zmena sedenia a státia za výškovo nastaviteľným pracovným stolom.
Denná flexibilita musí byť jednoduchá, a preto sú pre tieto usporiadania dokonalé výrobky s kolieskami. V danom okamihu sa dajú ľahko presunúť tam, kam potrebujete. Multifunkčné produkty, ako napríklad deliace paravány s nástenkami, sú skvelou voľbou, keď potrebujete pri mítingu viac miesta na písanie a tiež zabezpečujú vynikajúcu absorpciu zvuku.

KRÁTKODOBÁ FLEXIBILITA
Táto pandémia skutočne otestovala krátkodobú flexibilitu našich kancelárií. Spoločnosti po celom svete boli nútené vykonávať zmeny v usporiadaní svojich kancelárií, aby boli schopné dodržiavať vládne smernice a obmedzenia, ktoré sa tiež časom menili a vyvíjali. Nevieme, koľko z týchto zmien pretrvá do budúcnosti, ale veľa ľudí si uvedomilo, že je dôležité disponovať kancelárskym riešením,
ktoré je možné prispôsobiť rôznym potrebám a situáciám - v tomto prípade pandémii, ale nabudúce môže byť impulzom napríklad rýchly rast spoločnosti alebo medziodborový projekt. Krátkodobú flexibilitu vašej kancelárie môžete zabezpečiť zmenou počtu sedení a paravánov v benčových riešeniach, ako aj ich transformáciou medzi pracovnými stanicami a zasadacími priestormi, v závislosti od vašich potrieb v blízkej budúcnosti.

DLHODOBÁ FLEXIBILITA
Flexibilita môže byť aj dlhodobá: niečo, čo vám môže pomôcť prispôsobiť sa zmenám, ktoré sa dejú každý druhý rok alebo ešte zriedkavejšie. Tento druh flexibility umožňuje používať kancelársky nábytok dlhodobo, čo je riešenie, ktoré je udržateľné z ekonomického aj ekologického hľadiska. Dlhodobú flexibilitu získate vďaka produktom, ktoré je možné prekonfigurovať tak, aby vyhovovali novým priestorom alebo účelom.
Prostredníctvom modulárneho systému môžete pridávať alebo odstraňovať jednotlivé diely a usporiadať svoj nábytok do nových zostáv, vďaka čomu sa budú môcť prispôsobiť vašim meniacim sa potrebám. Riešenie, ktoré vám momentálne dokonale vyhovuje, nemusí byť to, čo potrebujete o dva roky, alebo po presťahovaní do nových priestorov.

Čo nám chýba z kancelárie?
Niečo, na čo celkom určite netreba zabúdať pri reorganizácii kancelárie sú osobné interakcie a ergonómia pracoviska s možnosťou koncentrácie.

OSOBNÉ INTERAKCIE
Počas našich rozhovorov sme zaznamenali túžbu po osobných interakciách a stretnutiach. Digitálne stretnutia nikomu nevadia, ale chýbajú nám neformálne rozhovory, brainstormingové stretnutia pri tabuli či krátke prestávky so spolupracovníkmi.

ERGONÓMIA A SÚSTREDENIE
Nie každý má s prácou z domu len dobré skúsenosti a často to závisí od toho, či je alebo nie je jednoduché pri práci sústrediť sa. Pre tých, ktorí sa doma nevedia dostatočne sústrediť alebo nemajú vhodné ergonomické pracovné prostredie, bude musieť kancelária poskytnúť tiché priestory, kde sa môžu zamestnanci sústrediť na svoje individuálne úlohy.