BUĎTE ZDRAVŠÍ VĎAKA VÝŠKOVO NASTAVITEĽNÝM STOLOM

Už je to tu! Ergonomické výškovo nastaviteľné stoly sú čoraz populárnejšie nielen v Škandinávii, ale aj po celom svete. Rastúci záujem o tento typ stolov je priamym dôsledkom výskumu, ktorý dokazuje, že výlučné sedenie pri práci je škodlivé pre zdravie. Stále je tu však veľká výzva: Ako primäť zamestnancov, aby využívali ich výškovo nastaviteľné pracovné stoly?

VYRÁBAŤ VÝŠKOVO NASTAVITEĽNÉ STOLY, ZA ÚČELOM ZLEPŠENIA ERGONÓMIE NA PRACOVISKU, SME ZAČALI UŽ KONCOM OSEMDESIATYCH ROKOV.

Prvý z týchto stolov mal manuálne ovládanie, ale už v roku 1991 sme na trh uviedli elektricky ovládané sit-stand stoly. Zamestnanci dnes očakávajú, že im zamestnávatelia poskytnú ergonomický kancelársky nábytok. Podľa nášho prieskumu štyria z piatich administratívnych zamestnancov tvrdia, že chcú mať prístup k ergonomickému nábytku, ako sú napríklad výškovo nastaviteľné pracovné stoly.

ŽITE DLHŠIE VĎAKA SPRÁVNEMU STOLU

"Už dlho vieme, že je počas práce vhodné striedať sedenie a státie. Znížime tak riziko rôznych kardiovaskulárnych ochorení. V posledných rokoch však viacero správ preukázalo, že je vyslovene škodlivé, ak človek pri práci iba sedí. Vyústilo to prirodzene do zvýšeného záujmu o výškovo nastaviteľné pracovné stoly. Výskumy ukazujú, že keď sa pohybujeme, naše telo uvoľňuje látky, ktoré sú dôležité pre naše zdravie, a že dokonca môžu viesť k dlhšiemu životu," hovorí Lundahl, odborník na ergonómiu našej spoločnosti.
 
Nepretržité sedenie počas dlhej doby jednoducho nie je dobré ani pre naše telo, ani pre našu produktivitu. Ovplyvňuje správne držanie tela a zvyšuje riziko ochorení, ako sú srdcové ochorenia a cukrovka.
 
Vďaka výškovo nastaviteľným stolom môžeme zmeniť pracovnú pozíciu a zvýšiť mobilitu, čo blahodárne pôsobí na náš krvný obeh. Zároveň sú uvoľňované hormonálne látky, ktoré zvyšujú pohodu. Ľudské telá majú rôznye tvary a veľkosti. Sit-stand stôl je dobrým riešením, ktoré sa dá prispôsobiť každému pracovníkovi a jeho pracovným preferenciám.

"Čoraz viac ľudí potrebuje výškovo nastaviteľné pracovné stoly. Počet dôvodov neustále rastie,"

Anders Lundahl, fyzioterapeut a ergonóm spoločnosti Kinnarps.

PERFEKTNÝ PRE KANCELÁRIE ZALOŽENÉ NA AKTIVITE

Kancelárie založené na aktivite sú ďalším hybným faktorom tohto fenoménu. Na pracoviskách založených na aktivite, kde sa premiestňujeme medzi pracovnými zónami, je len prirodzené, že stoličky a kancelársky nábytok sú flexibilné a umožňujú pohyb. Stoly sa musia dať jednoducho prispôsobiť individuálnym požiadavkám.
 
Displej ručného ovládača zobrazuje aktuálnu výšku pracovnej dosky, čo zjednodušuje nastavenie stola pre prácu v sede a stoji. Ak svoj stôl používate často, je dobré vybaviť ho ovládacím panelom, ktorý si pamätá vaše nastavenia. To vám dáva možnosť vytvorenia individuálnych nastavení pre prácu v sede a stoji. Funkčnosť je podobná nastaveniam sedadiel v autách: stlačíte vybrané tlačidlo a pracovný stôl sa automaticky posunie do nastavenej výšky. Týmto spôsobom sa uľahčuje manuálne prispôsobenie, pretože displej zobrazuje skutočné nastavenie. To, že poznáte „svoje“ nastavenia vám pomôže ľahko prispôsobiť polohu stolov, medzi ktorými sa pohybujete, zabezpečujúc najlepšiu možnú ergonómiu.

SPRÁVNA VÝŠKA SEDENIA

"V skutočnosti je rovnako dôležité pracovať v správnej výške počas sedu, aj stoja, čo ďalej len posilňuje argument, že sit-stand stoly prinášajú skutočné výhody. Na čo je vám kancelárska stolička, ktorá je dokonale prispôsobená vášmu telu a vašim potrebám, keď nemáte stôl, ktorý by mohol byť zladený s optimálnou výškou sedu?" pýta sa Lundahl.
 
Ako vieme, je dôležité, aby ste pri práci striedali sed a stoj. Výlučné sedenie môže byť škodlivé, a iba státie vás zas unaví v dlhodobom horizonte a neposkytuje pohyb, rozmanitosť a aktivitu, z ktorej máte prospech.
 
"Takže, aj keď poznáte optimálne výšky vášho sedu a stoja a máte možnosť predprogramovať svoje nastavenia, aj tak odporúčam, aby ste si z času načas urobili výškové úpravy. Existuje predsa toľko rôznych polôh pre sed a státie - naše telá sú stvorené pre pohyb!"

"Výškovo nastaviteľný stôl je skvelým začiatkom pre mobilnejší a zdravší život." Jednou z najdôležitejších vlastností sit-stand stola je, že výška je veľmi ľahko prispôsobiteľná. Zväčšuje to šancu, že si zvyknete pohybovať sa a meniť pozície, skôr ako začnete mať bolesti šije, ramien a chrbta."

Anders Lundahl, fyzioterapeut a ergonóm, Kinnarps

4 TIPY! AKO PRIMÄŤ VAŠICH ZAMESTNANCOV, ABY POUŽÍVALI ICH VÝŠKOVO NASTAVITEĽNÉ STOLY

1

ELEKTRONICKÉ OVLÁDANIE S DISPLEJOM

Vybavte stoly displejom, ktorý zobrazuje výšku. To umožňuje zamestnancom ľahko nájsť ich obľúbené nastavenie výšky. Diaľkové ovládacie prvky, ktoré si pamätajú jednotlivé nastavenia, umožňujú zamestnancom prednastaviť výšku sedenia a stoja.

2

INFORMUJTE A ŠKOLTE

Aby vaši zamestnanci správne používali výškovo nastaviteľné pracovné stoly, musia najprv porozumieť výhodám ich používania a spôsobu ich ovládania. Rozšírte ich znalosti tým, že na každý pracovný stôl umiestnite "rýchlu príručku" s tipmi a radami.

3

ZÁBAVNÉ APPKY

V dnešnej dobe existuje množstvo zábavných mobilných a tréningových aplikácií, ktoré vám pripomínajú, kedy je čas na zmenu pozície alebo cviečenie. Vytvorte kancelársku výzvu: kto najviac mení svoju pracovnú pozíciu?

4

PRIDAJTE BEŽECKÝ PÁS

Chôdza na bežiacom páse, umiestneným pod stolom, vás ešte viac povzbudí k cvičeniu a umožní vám pracovať v pohodlnom tempe počas chôdze.

DOBRÝ TIP PRE OSVOJENIE!

AK VEĽA ČASU PRACUJETE ZA MONITOROM ALEBO ČASTO SEDÍTE NA MÍTINGOCH: NAUČTE SA VŽDY PO PRÍCHODE K VÁŠMU STOLU NA CHVÍĽU PRACOVAŤ V STOJI!

Pomocou sit-stand stola vytvoríte pracovné prostredie, v ktorom vzniká priestor na spoluprácu pre veľkú skupinu ľudí, zatiaľ čo oboje, individuálne aj celkové pracovisko spĺňajú funkčné a ergonomické požiadavky.

Pomocou štyroch menších výškovo nastaviteľných stôl môžete napr. vytvoriť kreatívny priestor pre skupiny, ktoré tu môžu diskutovať o nápadoch a návrhoch. Tieto pracovné stoly môžu byť, v prípade potreby, jednoducho použité pre vytvorenie individuálnych pracovísk.

ČO HOVORÍ VÝSKUM?

Dlhodobé sedenie zvyšuje riziko ochorení. Cvičenie mimo pracoviska neodstraňuje tieto zdravotné riziká – dôležité pre pohodu a produktivitu je to, ako pracovníci trávia svoj čas v práci (1). Keď počas práce stojíme po dobu dvoch a pol hodiny, v priemere spálime 350 kalórií denne. Produktivita stúpa o celých 10 percent, v prípade, keď stoj pri práci nahradí sed (2).

1.
2.

 

KEĎ SI VYBERÁTE VÝŠKOVO NASTAVITEĽNÉ STOLY, MYSLITE NA TOTO

  • K dispozícii sú podnože s mimoriadne dlhým zdvihom, to znamená rozmedzím medzi najnižším a najvyšším nastavením, vďaka čomu je stolík extra flexibilný a nastaviteľný pre ľudí všetkých výšok.
     
    Vyberte tiché ovládacie prvky pre lepšiu ergonómiu zvuku a znížte tak riziko rušenia kolegov pri nastavovaní výšky stola.