AKO MÔŽE VÝŠKOVO NASTAVITEĽNÝ STÔL ZMENIŤ VÁŠ PRACOVNÝ DEŇ?

Súčasné trendy ukazujú, že sedením trávime stále viac a viac času. Myslíme si preto, že nikdy nebol lepší čas na zváženie výhod výškovo nastaviteľného stola. Zastavte sa na chvíľu a zistite, čo môže taký stôl urobiť pre efektivitu práce, osobnú pohodu a zdravotno-ekonomický profil každej spoločnosti.

Výskum uskutočnený medzi „bielymi goliermi“ v krajinách Európskej únie jasne ukazuje, že sme spoločnosťou s čoraz „sedavejším“ životným štýlom. Z opýtaných manažérov 17 percent strávilo viac ako 8 hodín a 30 minút v sede. Medzi ostatnými bielymi goliermi toto percento vzrástlo na 19 %. Zaujímavé je, že mladší ľudia na tom nie sú o nič lepšie. Až 51 percent ľudí vo veku 15 – 24 rokov sedí viac ako 5 a pol hodín denne. Vo vyšších vekových skupinách je to od 38 do 41 percent. Zdravotné dôsledky týchto štatistík sú už bohužiaľ dobre známe. Obezita, srdcové choroby a cukrovka 2. typu môžu byť spojené s čoraz častejším sedavým životným štýlom.

Nájdenie riešenia začína pochopením problému. Poďme sa teda pozrieť na to, ako nám môže  dlhodobé sedenie škodiť.

Čo sa deje s ľudským telom počas príliš dlhého sedenia?

Ľudské telo je vytvorené pre pohyb, nie aby sedelo. Medzistavcové platničky, svaly a obehový systém vyžadujú pre správne fungovanie pohyb. Zamerajme sa napríklad na chrbticu. Tá spája hlavu a panvu, aby telo udržala vzpriamené. To ochraňuje mozog pred šokom a zabraňuje vzniku krvných zrazenín. A čo je najdôležitejšie, jej tvar zaisťuje pohyblivosť a flexibilitu. Inými slovami, pre chrbticu nie je vhodné ostávať v rovnakej polohe príliš dlho. Výskumy ukazujú, že použitie výškovo nastaviteľného stola môže pomôcť zmierniť tieto problémy. Otázka znie, prečo ešte nevyužívame výhody tohto riešenia naplno?

„Štúdie ukazujú, že státie výrazne znižuje bolesť a muskuloskeletálny diskomfort v dolnej časti chrbtice."

Jenny Hörberg, Director Global Range & Design Kinnarps AB

Ako na telo pôsobí statické sedenie

  • 1. Bolesti hlavy, ťažkosti so sústredením
  • 2. Svalové napätie v oblasti krku a ramien
  • 3. Opotrebovanie a poškodenie medzistavcových platničiek
  • 4. Ťažkosti s dýchaním
  • 5. Kardiovaskulárne ťažkosti, poruchy trávenia, bolesti žalúdka
  • 6. Bolesť zadku
  • 7. Problémy s nohami a chodidlami
  • 8. Poruchy krvného obehu

Investícia do pohody na pracovisku

V Škandinávii je výškovo nastaviteľný stôl už niekoľko desaťročí známou súčasťou kancelárskeho vybavenia. Kinnarps bol jedným z prvých v odvetví, ktorý rozpoznal zdravotné výhody vyplývajúce z kombinovania státia a sedenia. O niekoľko desaťročí neskôr je výškovo nastaviteľný stôl v európskych krajinách ešte stále niečo neobvyklé. Office manažéri, manažéri z oddelenia ľudských zdrojov alebo tí, ktorí sú na rôznych pozíciách v spoločnostiach zodpovední za pohodu na pracovisku si postupne uvedomujú hodnotu investície do výškovo nastaviteľných stolov, keďže ich používanie má jasné zdravotné benefity. Toto pochopenie často prichádza až po uvedomení si, že aj dlhodobé státie alebo sedenie sa môže skutočne premeniť na niečo pozitívne a fyzicky prospešné.

Zmeňte pasívne na aktívne

Buďte nehybní alebo aktívni - a zároveň pracujte efektívne. Táto výzva a spôsob, akým ju riešime, je už dlhší čas dôležitou súčasťou vývoja Kinnarps produktov. Kľúčom tejto myšlienky je zabezpečiť, aby náš nábytok a ďalšie riešenia ponúkali pohyb už „vstavaný“. Preto pri navrhovaní myslíme na to, aby funkcionalita produktov podporovala fyzický pohyb. Naše kancelárske stoličky sú toho skvelým príkladom. V prípade výškovo nastaviteľného kancelárskeho stola táto funkcionalita jednoducho, ale efektívne dokazuje, že je možné sa pohybovať a užívať si zdravotné benefity - bez toho, aby ste niekam chodili.

„Náš nábytok a interiérové riešenia navrhujeme tak, aby podporovali pohyb. Dosahujeme to navrhovaním vlastností a funkcií, ktoré umožňujú a podporujú fyzickú aktivitu.“

Jenny Hörberg, Director Global Range & Design Kinnarps AB

Umenie pohybovať sa bez toho, aby sme niekam išli

Existuje niekoľko jednoznačných spôsobov, ako podporiť pohyb v rámci kancelárie. Napríklad môžete umiestniť priestor s tlačiarňou alebo kávovarom do dostatočnej vzdialenosti od pracovných miest. Avšak, toto riešenie nie je vždy logisticky možné a nerieši to hlavný problém - čo môžeme urobiť, aby sme nezostali v rovnakej polohe príliš dlho, okrem pravidelných prestávok, ktoré prerušujú našu koncentráciu a efektivitu? Tu prichádza na rad výškovo nastaviteľný stôl.

Zdravotné výhody pri používaní výškovo nastaviteľného stola spočívajú v tom, že ide o fantasticky účinný nástroj na povzbudenie a uľahčenie fyzického pohybu. Rozdelenie pracovného dňa na časy, počas ktorých sedíme a časy, počas ktorých stojíme, ponúka preukázané zdravotné výhody. Počas stoja môžete upraviť výšku stola tak, aby sa poloha vašich rúk mierne zmenila. Vďaka tomu váš krk, chrbtica a ramená nezostanú v jednej polohe príliš dlho, čo zlepší  prietok krvi a predchádza stuhnutiu svalov, únave a dokonca aj bolestiam hlavy. Tieto pohyby môžete doplniť aj zmenou polohy myši a klávesnice alebo zmenou uhla či polohy monitora. Každá z týchto jemných úprav držania tela podporuje pohyb, ktorého, ako ukazuje výskum máme nedostatok. 

Našich 5 top tipov pre používateľov výškovo nastaviteľných stolov

1.

Výškovo nastaviteľné stoly vybavte digitálnym displejom, ktorý zobrazuje výšku dosky stola od podlahy. To uľahčuje užívateľovi stola identifikovať a nastaviť svoju dokonalú individuálnu výšku.

2.

Vybavte polohovateľný stôl programovateľným ručným ovládačom s prednastavenými výškami. To uľahčuje ľahký a rýchly pohyb do požadovanej výšky. Navyše, aj pri štandardnom ručnom ovládaní je možné vopred nastaviť jednu maximálnu výšku (na státie) a jednu minimálnu výšku (na sedenie). Používateľ tak môže rýchlo prejsť zo sedenia do státia bez potreby dolaďovania.

3.

Pokiaľ ide o intervaly medzi sedením a státím, skúste si osvojiť zdravé návyky. Môžete napríklad zdvihnúť stôl do výšky na státie tesne pred obedom, aby bolo pre vás prirodzené stáť,  keď sa po obedovej prestávke vrátite. Stojte počas telefonovania. To je ďalší skvelý spôsob ako podporiť zmenu. Avšak, neodporúčame stáť dlhšie ako 20 minút, ideálne je stáť najčastejšie.

4.

Využite výhody digitálnych riešení. K dispozícii je množstvo aplikácií, ktoré vám pomôžu vytvoriť a udržať zdravšie návyky na pracovisku prostredníctvom jednoduchých výziev, ako je napríklad pripomienka na zmenu polohy alebo čas na krátku prechádzku.

5.

Ak je to možné, kráčajte popri práci za stolom na bežiacom páse v pohodovom tempe. Môžete si dokonca s kolegami dať výzvu, kto prejde najväčšiu vzdialenosť za deň alebo týždeň.

Zdraví ľudia sú šťastní ľudia

Určenie a osvojenie si zdravých návykov na pracovisku môže mať zásadný vplyv na našu pohodu. Výškovo nastaviteľný stôl nám umožňuje osvojiť si tieto dobré návyky. I ten najmenší pohyb a úprava držania tela počas sedenia alebo státia, aktivuje a výrazne pôsobí na naše telo a zdravotné riziká, ktorým sa denne vystavujeme počas príliš dlhého zotrvania v jednej polohe. Tieto zdravotné benefity sú fantastické. Faktom však ostáva, že zdravotné benefity vytvárajú aj ekonomické benefity. To má len pozitívny vplyv na každého jednotlivca, firmu alebo organizáciu, ktorá zdieľa to, čomu my v Kinnarpse veríme - že udržateľní ľudia sú rovnako hodnotní ako udržateľné produkty.

Zvýšenie pohybu a variácie pracovných polôh sú len jednou časťou holistického prístupu k ergonómii. Prečítajte si viac o tom, ako spoločnosť Kinnarps vníma ergonómiu z holistickej perspektívy a ako to môže byť prospešné pre vaše podnikanie.

Zdroje

  • European Opinion Research Group. Special Eurobarometer 472 – Sport and physical activity. European Commission. 2018. https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2164
  • López-Valenciano, A., Mayo, X., Liguori, G. et al. Changes in sedentary behaviour in European Union adults between 2002 and 2017. BMC Public Health. Vol. 20, no.1206, 2020. https://doi.org/10.1186/s12889-020-09293-
  • Chambers, April & Robertson, Michelle & Baker, Nancy. (2019). The effect of sit-stand desks on office worker behavioral and health outcomes: A scoping review. Applied Ergonomics. No.78:37-53, 2019. doi: 10.1016/j.apergo.2019.01.015.