Škola Skapa v švédskom meste Hudding, bola dobre známa ešte pred jej oficiálnym otvorením. V úzkej spolupráci s architektom a odborníkom v oblasti prostredia na vzdelávanie Peterom Lippmanom, a dizajnovými agentúrami Wolfgang a Kinnarps, zrealizovala škola Skapa svoju víziu vytvoriť kreatívne a inovatívne školské prostredie, ktoré by bolo atraktívnym prostredím pre všetkých, pre žiakov aj pre učiteľov. Teraz je inšpiráciou pre návštevníkov z celého sveta.
„Náš koncept je postavený na väčšom školskom prostredí pre viac žiakov, viac učiteľov a na väčšej flexibilite. Odlišné miesta na rozdielne aktivity, oddelené priestory pre rôzne skupiny a tiché a variabilné kútiky, ktoré ponúkajú súkromie a pocit bezpečia, pre tých, ktorí to potrebujú. Chceli sme rôzne prostredia a žiakov, ktorí si nájdu bezpečné zóny, kde sa môžu aktívne samostatne vzdelávať. Hľadali sme autentickosť v nábytku a materiáloch, ktoré môžu pridať hodnotu prostrediu na vzdelávanie. Nábytok je dôležitý kultúrny posol, v školách a tiež v pracovnom prostredí“.
Christer Holger založil školu Skapa v roku 2013 s víziou kreatívnej školy, ktorá dá žiakom odvahu a schopnosť ísť za svojimi cieľmi. S jednotlivcom, ako štartovacím bodom a novými informačnými technológiami, ako prostriedkami, chcel Christer Holger vytvoriť kreatívne miesto na učenie, ktoré je založené skôr na budúcnosti ako na minulosti.
„Ako by vyzerali školy, keby boli všetky údaje, komunikácia a informácie dostupné? A ako sa dá technológia použiť na vytvorenie školy, v ktorej je každý žiak stredobodom záujmu? Keď dospelí navštevujú leadership kurzy, východiskovým bodom týchto kurzov je zistiť kto sme, kým chceme byť, a čo nás zaujíma. To je ale zriedka prípad na školách. Chcem postaviť školu, ktorá bude mať pre žiakov zmysel – miesto, kde sa môžu vyjadriť a niečo ovplyvniť. Chcem, aby cítili, že na svete, kde sú informácie vždy k dispozícii, je všetko možné,“ vysvetľuje Christer Holger.
Od samého začiatku bolo cieľom vybudovať pre školu vlastné priestory, ktoré budú podporovať víziu školy Skapa.
„Náš spôsob myslenia má silné spojenie s prostredím na vzdelávanie. Ak sa vrátime späť, školy 19. storočia, boli založené na tom, že šíriť informácie v tom čase bolo veľmi ťažké. Školy čerpali z prednášok, stali sa miestom zhromažďovania učebných materiálov a učiteľov. A tento systém je tu stále. Ale dnes žijeme vo svete, kde sú informácie stále k dispozícii. Práve na tomto chceme založiť naše školské prostredie,“ hovorí Christer Holger.
Nová škola Skapa bola otvorená v januári 2019. Škola vie poňať na troch podlažiach 500 žiakov od predškolákov po deviatu triedu. Cage Copher, zo Street Money Architects, bol hlavným architektom. Na dizajne školských priestorov škola úzko spolupracovala so svetovo známym architektom a odborníkom na prostredie vzdelávania, Petrom Lippmanom, dizajnerom Rikardom Gartmyrom z Wolfgang design agency a spoločnosťou Kinnarps.
Od začiatku vedeli, že budú stavať od nuly, takže začali prototypmi priestorov na učenie a umožňovali žiakom a učiteľom ich hodnotiť.
„Inšpirovali sme sa inovatívnymi pracovnými metódami na pracoviskách, najmä agilným vývojom v softvérovom priemysle, ktorý vyžaduje rýchle učenie sa podniknutím malých krokov,“ hovorí nám Christer.
Peter Lippman má svoju základňu v Austrálii a dosiahol významné medzinárodné uznanie za jeho odborné znalosti v oblasti priestorov na vzdelávanie založené na základe skúseností. V spolupráci s učiteľmi a žiakmi zo školy Skapa viedol pravidelné workshopy, na ktorých vytvárali a hodnotili návrhy interérov.
Škola Skapa sa nachádza na vrchole svojho tvorivého prístupu a v jej úvahách o tom, ako môže fyzické prostredie byť vytvorené tak, aby podporovalo žiakov a učiteľov. Ich nápady sú v súlade s mojím výskumom. Účasť na projekte bola od začiatku veľmi prospešná,“ hovorí Peter Lippman, ktorý tiež zdôrazňuje, že zapojenie žiakov, učiteľov a ostatných zamestnancov do procesu bolo kľúčom k úspechu. Podľa jeho názoru musí byť dobré prostredie na vzdelávanie vždy navrhnuté na základe jedinečných potrieb pre jednotlivé operácie a jednotlivcov.
„Vybudovali sme pilotné prostredia na základe ich želaní. Potom sme ich otestovali a vykonali úpravy podľa spätnej väzby, ktorú sme dostali. Učitelia sa v tomto procese navzájom podporovali a povzbudzovali, a preto sme boli schopní vytvoriť prostredie, ktoré bolo prispôsobené konkrétnym potrebám a spôsobom práce školy. Bolo skvelé počuť, ako jedna učiteľka povedala, že ona a jej žiaci boli vo svojom priestore tak šťastní, že si len s ťažkosťou uvedomovala, že vyučuje.“
Výsledkom je netradičné školské prostredie kde tradičné učebne boli nahradené mnohostranným priestorom inšpirovaným pracovným životom. Škola Skapa má celkovo desať učební. Vstavané riešenia a nábytok definuje v každej učebni zóny, ktoré sú určené pre odlišné aktivity. Uprostred je malá poslucháreň so stupňovitým sedením, kde sa žiaci zhromažďujú. Učebne majú tiež rôzne typy priestorov kde žiaci môžu pracovať jednotlivo alebo v skupinách rôznych veľkosti, bez toho, aby rušili jeden druhého. Sú tu vstavané úkryty a lofty, pre tých, ktorí potrebujú viac súkromia a expo prostredie, a skupinové moduly, pre prezentácie, rozprávanie, čítanie nahlas alebo vytvárania a pozeranie filmov. Študovne tiež získali nový stupeň flexibility vo forme „prestávkových zón“, tj priestorov mimo samotnej študovne, ktoré môžu byť využívané podľa potreby. Týmto spôsobom sa vyhnete tradičným chodbám, ktoré slúžili len na presun z jedného miesta na druhé. Namiesto toho môžu byť tieto priestory použité na učenie. Napriek množstvu zón na rôzne aktivity má učiteľ vždy prehľad a môže garantovať, že vzdelávanie sa naozaj uskutočňuje. Žiaci sa musia vo svojom prostredí vždy cítiť bezpečne. Z pohľadu Petra Lippmana je pocit bezpečia pre tvorivosť rozhodujúci.
„Základným predpokladom je, že učebne by mali byť navrhnuté na základe správania sa žiakov a učiteľov, nie, na základe toho, ako by sme chceli aby sa správali. Z tohto dôvodu, interiérový dizajn a zariadenie tradičnej triedy boli rozdelené do rôznych zón pre aktivity.“
Keď vstúpite cez hlavný vchod, kráčate priamo do vriacej atmosféry školy. Podcast štúdio a hudobná miestnosť je rovno. Napravo je veľká, akoby námestie vyzerajúca miestnosť, so stupňovitými schodmi. Naľavo nájdete jedáleň a otvorenú kuchyňu, prirodzenú súčasť dňa žiakov a učiteľov. Tu sa môžete socializovať nielen počas obeda. Smoothie bar, výborné miesto pre žiakov a učiteľov na stretnutia, so vzrušujúcim otvoreným výhľadom do kuchyne. Pri kuchyni a jedálni je hravá knižnica. Pretože najviac času žiaci strávia v učebniach, tie sa stali srdcom školy. Všetky miestnosti sú multifunkčné a sú využívané počas celého dňa aj pre aktivity vo voľnom čase.
Priestory so stupňovitým sedením, úkryty a lofty sú zabudované, nábytok dodal Kinnarps. Riešenia boli vytvorené v úzkej spolupráci s dizajnérom Rikardom Gartmyrom, človekom zodpovedným za návrh komunikačnej platformy, značky a interiérového dizajnu pre školu Skapa.
„Vybrali sme tlmenú, svetlú škálu farieb, ktorá vytvorí v miestnosti priestor pre tvorivosť a hľadanie vlastného vyjadrenia. Mäkké koberce od steny k stene, vám uľahčujú nájsť miesto, vhodné pre typ činnosti, ktorú práve robíte. Nábytok je vo veľmi vysokej kvalite a urobili sme zopár netradičných rozhodnutí pre tento druh prostredia. Napríklad, v jedálni sme použili stôl Knop v bielej jaseňovej dyhe, čo je materiál, ktorý bežne nepoužívame do priestorov s vysokou mierou opotrebovávania. Jaseňovú dyhu nájdete na niekoľkých miestach a je to jeden z prejavov dôvery, ktorým investovala táto škola do svojich žiakov,“ hovorí Rikard Gartmyr.
Stôl Vagabond na státie v rôznych prevedeniach nám umožňuje variabilnosť pri zariaďovaní. Pre dosiahnutie dynamického sedenia sme ho kombinovali s vysokými stoličkami Plockepinn v rôznych odtieňoch ružovej. Dokonca aj úložné priestory, boli navrhnuté tak, aby poskytli sedenie tam, kde ho najmenej očakávame. Pri hlavnom vchode, kde sa odkladajú topánky, si v prípade potreby môžete sadnúť. Malé priestory na čítanie kresielkmi, ktoré vás objímu, vám dajú príležitosť odísť bez toho, aby ste opustili miestnosť.
„ Z Kinnarpsu máme silný dojem, že je naozaj odovzdaný škole a chce pomôcť žiakom napredovať. Tak ako my, Kinnarps vie, že fyzické prostredie je dôležité, a že musíte chcieť investovať do kvalitných materiálov a času naplánovať priestor do detailov. Kvalita, ktorá sa oplatí.“
PRIRODZENÉ MATERÁLY
Biela jaseňová dyha dáva školskému prostrediu pocit výnimočnosti a vysiela žiakom a učiteľom signál, že sú dôležití. Na tomto obrázku je pracovný priestor pre učiteľov.
VARIABILNÉ MOŽNOSTI SEDENIA
Priestory na učenie v škole Skapa nám ponúkajú mnoho riešení sedenia, ako napríklad pohovka Fields pri vchode, ktorá ponúka aktívne sedenie.
ERGONOMICKÉ ŠKOLSKÉ STOLIČKY
Ergonomická školská stolička Xact je navrhnutá špeciálne pre školské prostredie a potrebu žiakov a mladých ľudí sedieť ergonomicky a všestranne. Stolička podporuje pohyb a môže byť nastavená tak, aby vyhovovala celej výškovej škále u detí v triede.
Môže fyzické prostredie ovplyvniť učenie?
Samozrejme!, hovorí Rikard Gartmyr.
„Škola Skapa bola odvážna nie len v tom, že si vybrala byť nekonvenčná, ale tiež v tom, že sa odvážila pracovať s vysoko kvalitnými produktmi a materiálmi. Z pohľadu udržateľnosti, verím v odvahu vybrať si dobré materiály. Kvalitné materiály vydržia skúšku časom, nie len vizuálne, ale tiež prakticky. Podľa mojej skúsenosti, priestory s pravými materiálmi nám vysielajú odkaz „ste dôležití“. Toto ovplyvňuje nie len to, ako vnímate učenie ale tiež to, ako sa správate k zariadeniu a prostrediu okolo vás“.
Peter Lippman pokračuje v rovnakom duchu:
„Je to veľmi jednoduché. Nábytok, ktorý ťa obklopuje vo veľkej miere ovplyvňuje to, ako sa cítiš a ako konáš v rôznych situáciách. Opäť, je to o pocite bezpečia. Nábytok, ktorý vytvára pocit bezpečia, ako napríklad kreslo s vysokým operadlom, ktoré umožňuje dobrú viditeľnosť alebo hojdacia leňoška, upokojuje zmysly, pomáha nám sústrediť sa a pritom byť stále videný učiteľom.“
Cesta s tímom školy Skapa len potvrdila Christerovi Holgerovi jeho vieru v to, že všetko je prepojené.
„Bolo dôležité, aby sme pracovali holisticky s ergonómiou. Pomocou absorbérov zvuku sme rôznymi spôsobmi vytvorili dobré akustické prostredie, aktívne sme vyberali nábytok, ktorý podporuje pohyb. Stoly na státie a školské stoličky Xact, ktoré umožňujú žiakom pohyb, počas aktívneho školského dňa, sú ergonomické a pohodlné,“ hovorí Christer Holger.
Vstavané riešenia ako úkryty, lofty a mäkké sedenie dávajú žiakom príležitosť odísť na bezpečné miesto, osamote alebo s ďalšími žiakmi.
Prečo by malo byť prostredie školy menej príťažlivé ako iné pracoviská?, pýta sa Christer Holger.
„Prostredie školy Skapa musí byť vhodné a atraktívne pre každého, kto tam pracuje. Žiakov, učiteľov a ostatných zamestnancov. Najdôležitejšia cieľová skupina sú síce žiaci, ale školské prostredie je živé a dôležité prostredie tiež pre ostatných zamestnancov. Vytvorením dobrého fyzického prostredia s dobrým dizajnom, sa naša značka posilnila a atraktivita školy sa zvýšila. Veríme, že toto nám pomôže získať žiakov a zamestnancov. Nehovorím, že by sme mali lákať žiakov na ligotavé stoličky akoby to boli blýskajúce sa tablety. Ale keď je fyzické prostredie použité ako nástroj na dosiahnutie vízie celej operácie, má to veľký dopad na každého.“
A áno, dopad je veľký. Reakcia žiakov a zamestnancov počas prvých týždňov bola veľmi pozitívna.
„Je pozoruhodné, akoby pokoj pretekal cez našu prácu. Všimli sme si, že prostredie fungovalo tak, ako sme očakávali. Naši žiaci si našli svoje bezpečné miesta a učitelia oznamujú, že ich žiaci sú v štádiu, že sa učia väčšiu časť dňa.“
Čo sa týka tímu Kinnarps, bolo fantastické pracovať na takomto projekte. Škola Skapa mala jasné ciele, ktoré bolo možné ľahko vyjadriť. Zapojenie sa hneď na začiatku procesu uľahčí vytvoriť dobré prostredie na vzdelávanie. Pracovať s nadšenými ľuďmi, v škole, ktorá sa odvážila myslieť inovatívne a nekonvenčne je veľmi vďačné!