KINNARPS PREDSTAVUJE ŠTÚDIU O PRACOVNOM PROSTREDÍ UČEBNÍ

Žiaci a učitelia na workshope Kinnarps, so zameraním na nové učebné priestory.
Učebne sú dôležitým pracovným prostredím. Ale, ako navrhnúť priestor tak, aby sa vytvorili najlepšie možné podmienky pre učiteľov a žiakov? Štúdia nezávislej školy Prolympia v Jönköpingu bola vytvorená pomocou analýzy vzdelávacích prostredí Kinnarps Next Education. Učitelia a žiaci ôsmeho ročníka spoločne hĺbkovo preskúmali súčasné prostredie učební - najmä to, ako fyzické prostredie a konkrétne produkty ovplyvňujú každodennú prácu a čo by sa dalo ešte vylepšiť. Výsledky boli prezentované v štúdii „Prostredie učebne“, ktorá tiež hodnotila interiérový dizajn učebne.
PROSTREDIE, KTORÉ PODPORUJE VYUČOVANIE
„Dobre navrhnutá učebňa je tá, ktorá dáva každému žiakovi príležitosť na vzdelávanie, rozvoj a dosiahnutie svojho potenciálu, na základe vlastných podmienok a potrieb. Prostredie učebne musí podporovať a uľahčovať učenie sa a vyučovanie, či už ide o prácu jednotlivcov, skupín alebo počas prezentácií. Takéto učebne nemôžu byť navrhnuté pomocou univerzálnej šablóny, ale s ohľadom na potreby jednotlivcov a činností. Z tohto dôvodu sme analyzovali pracovné postupy, aktivity a fyzické prostredie v učebniach“, vysvetľuje Anders Larsson, Next Concept manažér, Kinnarps.
PROSTREDIE, KTORÉ PODPORUJE VYUČOVANIE

„Nové stoličky sú veľmi dôležité. Polovicu triedy tvoria chlapci, z ktorých väčšina má výšku okolo 180 centimetrov. Vidím, že teraz sedia na svojich stoličkách pohodlne a konečne sa môžu sústrediť na prácu. Mám pocit, že sa dokážu ľahšie sústrediť a tak prijímajú viacej informácií.“

Analýza ukázala, že rovnako žiaci, ako aj učitelia chceli niečo iné ako už existujúci dizajn učební, ktorý sa skladal z tradičných školských lavíc usporiadaných v rade za sebou oproti tabuli. Väčšina považovala učebňu za nudnú a málo inšpiratívnu.
„Mali pocit, že interiéru chýbala možnosť variácie a flexibility, bez možnosti státia počas práce. V učebni tiež chýbalo kvalitné sedenie, nielen vo forme pohodlného sedenia pre danú výšku, ale tiež nízke sedenie, ako sú kresielka alebo pohovky,“ hovorí Anders Larsson.
Informácie získané z prípravnej analýzy boli použité pri zariaďovaní situačnej učebne. Skúšobná trieda, priľahlé chodby a skupinové miestnosti dostali úplne nový dizajn a zariadenie. Učebňa bola rozdelená do zón a zariadená nábytkom, ktorý podporoval rôzne aktivity. Nábytok bol tiež flexibilný, tak aby umožňoval zmenu podľa potrieb. Dizajn interiéru obsahoval riešenia pre prácu v sede a stoji, s nízkym sedením a praktickým úložým priestorom. Po piatich mesiacoch sa uskutočnili kvalitatívne rozhovory s učiteľmi a žiakmi. Ukázalo sa, že nové vybavenie učebne malo očakávaný účinok.
„Z pohľadu učiteľa je nábytok skvelý, hlavne pri práci v skupine. Veľká výhoda je, že sa stoly dajú ľahko rozdeliť a uložiť do iného zoskupenia. Žiaci chcú byť v učebni. Sú šťastní a zlepšila sa ich spolupráca. Každý si nájde miesto, kde sa cíti bezpečne,“ hovorí Dana Johansson, učiteľka švédčiny a angličtiny.
Jej kolega, Martin Salomonsson, súhlasí.
„Ak by som si mohol vybrať, všetky učebne by boli ako táto. Je flexibilná a dá sa upraviť pre rôzne situácie pri učení. Môžem sa po triede viac pohybovať, a mám dojem, že moji žiaci sú viac na nohách. Toto ma s nimi zbližuje a dokážem zamedziť negatívnej situácii predtým než nastane.“