Prípad : ŠKOLA SJÖLUNDA

FAKTY O PRÍPADOVEJ ŠTÚDII

Zákazník:
Obec Lidköping

Architekt:
Link Arkitektur

Predajca spoločnosti Kinnarps:
Lotta Karlsson

Pracovné stanice:
Pracovisko pre až 400 žiakov

Dokončenie:
Začiatok jesenného semestra 2017

ŠKOLSKÝ NÁBYTOK ZALOŽENÝ NA AKTIVITE PRIPRAVUJE DETI NA VZRUŠUJÚCI PRACOVNÝ ŽIVOT

Dnešné deti sa učia a objavujú novými spôsobmi. Takže prečo by mal byť interiérový dizajn a nábytok pre školy rovnaký ako predtým? Novovybudovaná škola Sjölunda v meste Lidköping bola zariadená nábytkom pre aktivitný spôsob učenia, v ktorom sú deti vyzývané, aby si vybrali miesto, ktoré najlepšie vyhovuje vykonávanej úlohe. V úzkej spolupráci so spoločnosťou Kinnarps vytvorili riaditeľ školy, učitelia a deti inovatívne vzdelávacie prostredie, ktoré pripravuje žiakov na pracovný život budúcnosti.

"Kinnarps má veľa skvelých interiérových riešení pre kancelárie a stretnutia, ktoré rovnako dokonale slúžia aj v školskom prostredí. Portfólio je úplné a tak sme mohli nakombinovať školský nábytok s kancelárskym a rokovacím nábytkom tak, ako nám to najviac vyhovovalo."

Elisabet Ingemarsson, riaditeľka školy Sjölunda

STOLY – PRÁCA V RÔZNYCH VÝŠKACH

Každá miestnosť ponúka možnosť pracovať v niekoľkých rôznych výškach. Žiaci môžu sedieť priamo na podlahe na mäkkom koberci alebo pracovať za vysokým stolom Origo, ktorý je možné kombinovať so školskou stoličkou Xpect alebo vyššou stoličkou Plint. Riešenie umožňuje striedanie medzi státím a sedením na vyššej stoličke, čo stimuluje aktívnejší spôsob práce. Učebňa ponúka aj nízke sedenie vo forme pohoviek Wilson a kresielok Invito v kombinácii s konferenčnými stolíkmi Origo v zodpovedajúcej výške.

FLEXIBILNÉ A DIGITÁLNE VZDELÁVACIE PROSTREDIE

Škola Sjölunda má zdokonalené digitálne vzdelávacie prostredie, ktoré je tiež základom práce na báze aktivít. Bezdrôtové pripojenie k internetu, počítačové monitory v každej miestnosti a individuálne tablety pre každého žiaka poskytujú to, čo je potrebné. Flexibilita je základom každej miestnosti - malo by byť jednoduché presunúť nábytok v rámci učební aj medzi nimi. Žiaci by sa mali cítiť v pohode a ovplyvňovať svoje vzdelávacie prostredie podľa svojich potrieb. Čo najviac nábytku je vybaveného kolieskami - vrátane školských úložných jednotiek.

Priestor je v niektorých prípadoch vybavený aj pohlcovačmi zvuku pre dobré akustické prostredie v škole. Stoly je možné usporiadať do projektových skupín alebo do tradičnejších konfigurácií školského sedenia. Výška školského nábytku je prispôsobená tak, aby učiteľ mohol ľahko získať prehľad o miestnosti a rýchlo rozpoznať potreby žiakov.

NIELEN ŠKOLSKÝ NÁBYTOK

Kto povedal, že v škole by mali byť len školské lavice a školské stoly? V inovatívnom a trvalo udržateľnom vzdelávacom prostredí tejto školy majú deti možnosť spoznať "dospelácky nábytok" z portfólia Kinnarps, určeného pre kanceláriu založenú na aktivite, ako sú stoly z radu Nexus alebo úložný systém z radu Space. Kresielka a pohovky, vrátane Pio a Trix, a taburety série Fields ponúkajú nízke sedenie. Pre výučbu malých skupín alebo projektovú prácu je možné rýchlo a jednoducho usporiadať sedací nábytok okolo stola.

ŠKOLA BUDÚCNOSTI JE ZALOŽENÁ NA AKTIVITE

Škola Sjölunda je jedným z dvoch takýchto nových stavebných projektov v obci Lidköping. Obe školy sú navrhnuté tak, aby spĺňali požiadavky školy budúcnosti, s možnosťou zmeny spôsobu, akým sú používané a navrhované v priebehu času. Spolupráca a digitalizácia sú východiskovým bodom, keď architekti a interiéroví dizajnéri navrhujú školy v spolupráci so žiakmi, riaditeľmi škôl a učiteľmi.

Škola Sjölunda je základná škola s kapacitou až do 400 detí. Činnosti sú integrované a priestory sú využívané každým, s príjemnou hlavnou sálou v centre školy. Sála je takmer neustále používaná. Nie je potrebné plánovať rozsiahle stretnutia, ale triedy používajú sálu vtedy a tak, ako to potrebujú: na začiatku dňa, na krátke zhromaždenia, alebo na premietanie filmov a médií. Knižnica školy je taktiež blízko.

Pedagogické ciele boli východiskovým bodom hneď od štádia prvých náčrtov a myšlienkou bolo poskytnúť žiakom najlepšie možné podmienky pre formu učenia založenú na aktivite.

"Chceli sme školu, kde majú deti možnosť rozvíjať sa a vybrať si rôzne pracoviská pre rôzne aktivity. Spôsob, akým sa deti učia, sa výrazne zmenil a tradičný interiér učební už nevyhovuje novým požiadavkám. Navrhli sme školu Sjölunda s tým, že je to pracovné prostredie detí," vysvetľuje riaditeľka školy, Elisabet Ingemarsson.

Učitelia, samozrejme, tiež pracujú na základe vykonávaných aktivít. Zamestnanecké priestory sú vybavené ergonomickými výškovo nastaviteľnými stolmi a ergonomickými kancelárskymi stoličkami a ponúkajú rôzne zóny pre rôzne typy pracovných úloh.

"Pracujem s obcou Lidköping a Elisabet Ingemarsson už asi desať rokov a je neuveriteľne inšpirujúce pracovať s takýmto perspektívnym klientom, ktorý vidí spojenie medzi školami a zmenami v pracovnom živote, ktoré sa momentálne dejú. Škola Sjölunda odráža to, čo chceme my, v Kinnarps, vytvoriť pomocou nášho Next Education konceptu."

Lotta Karlsson, interiérová dizajnérka, Kinnarps

ŠKOLSKÝ NÁBYTOK: TRETÍ UČITEĽ

Interiérový dizajn je inšpirovaný myšlienkou Reggio Emilia, kde priestory učebne sú vnímané ako "tretí učiteľ". Prostredie a nábytok by mali spolupracovať s deťmi a pomôcť im napredovať v ich vzdelávaní. Žiaci si môžu počas práce vybrať medzi množstvom rôznych výšok - od sedenia až po státie. Môžu jednoducho pracovať na podlahe, za tradične navrhnutými školskými stolmi a školskými stoličkami alebo v stoji pri stoloch. Prostredie ponúka aj nízke sedenie, ako sú kresielka a pohovky v kombinácii s rôznymi stolmi.

Nábytok umožňuje deťom zmeniť pracovisko a pracovnú pozíciu, čo stimuluje tvorivosť a vytvára ergonomické školské prostredie. Skúsení učitelia môžu rýchlo "prečítať" svojich žiakov a navrhnúť, že je čas na zmenu pozície alebo pracoviska. Interiérový dizajn sa realizoval v etapách, čo umožnilo zapojiť deti a umožniť im posúdiť riešenia. Ale ako zmeriate výsledok? Je to naozaj jednoduché, hovorí riaditeľka Elisabet Ingemarsson.

"Otázky kladieme formou žiackeho dotazníka a žiaci sa zdajú byť naozaj šťastní. Hovoria, že radi chodia do školy."

ZHRNUTIE

  • Kinnarps nábytok pre školy, kancelárie a stretnutia bol použitý na vytvorenie prostredia založeného na aktivite. 
  • Flexibilita je kľúčové slovo, s možnosťou výberu pracoviska, usporiadania nábytku v miestnosti a meniacou sa pracovnou výškou.